Deset
vánočních drzostí Bernda Posselta
S koncem
Adventu se na webových stránkách a na YouTube kanálu „Die Sudetendeutschen“
objevila adventní řeč mluvčího a spolkového předsedy Sudetoněmeckého
landsmanšaftu Bernda Posselta. Předák sudetských Němců zneužil vánoční čas a
s ním spojenou symboliku k již tradičnímu přepisování minulosti. Použil
k tomu mnoha nepravd a argumentačních faulů. Přinášíme rozbor
jeho vystoupení. Posseltovu „adventní řeč“ z němčiny přeložil Ing. Jan
Schwippel, CSc., bývalý poslanec ODS.
1.
Pojem
„Sudetoněmecká etnická skupina“. Tento pojem se v textu
projevu, včetně titulku, vyskytuje celkem dvanáctkrát. Ani podle české, ani podle mezinárodní odborné
literatury
Sudetští Němci nejsou etnickou skupinou. Odborná literatura rozlišuje etnickou
skupinu Češi a etnickou skupinu Němci.
Klademe si proto otázku: Proč se Bernd Posselt, v rozporu s vědeckými poznatky, snaží definovat odsunuté Němce jako samostatnou etnickou skupinu, když jí ve skutečnosti nejsou? Jedním z možných vysvětlení může být snaha domoci se požadavků sudetoněmeckého landsmanšaftu prostřednictvím mezinárodní legislativy, zj. Listina základních práv EU, která hovoří o etnickém původu a chce dosáhnout toho, aby s nimi bylo zacházeno v mezinárodněprávní oblasti zvláštním způsobem, když už se nepodařilo uplatnit územní a majetkové požadavky na Českou republiku přímo.
2.
„Právě my, kteří jsme zvláště trpěli nenávistí,
vyhnáním
a rozdělením nebo jejichž dějinami bohužel prošel nacionalismus, právě my víme
nejlépe, jak neskutečně významnými jsou dialog, přátelství, láska
k bližnímu
a společenství.“
Pojem „vyhnání“ či „vyhánění“ použil Posselt ve
své adventní řeči také dvanáctkrát. Dějinami německy mluvícího obyvatelstva v Československu
nacionalismus neprošel. Ale velká část tohoto obyvatelstva byla, spolu
s Adolfem Hitlerem, spolustrůjcem největšího dějinného extremismus ve
formě rasismu, nacismus a holokaustu. Jak pro Český rozhlas uvádí historik PhDr.
Jindřich Dejmek, DSc.: „při posledních volbách v Československu, obecních
volbách v květnu 1938 v průměru 88 až 92 procent Němců
v jednotlivých obcích volilo stranu, která se tehdy už otevřeně hlásila
k nacismu.“ Tito voliči volili především nacistickou
Sudetoněmeckou stranu Konrada Henleina.
Postoje Němců v českém pohraničí zaznamenala roku 1938
Milena Jesenská, zavražděná o šest let později
v německém koncentračním táboře Ravensbrück:
„Celý kraj se zřejmě „přiznává k nacionálně socialistickému světovému
názoru“, zdraví vztyčenou paží a siegheiluje, nosí odznaky SdP, bílé punčochy,
okované boty duní po dláždění a dívky nosí na uších zapletené copánky s
mašličkami, dirndly a hubertusy. Celá Henleinova strana paráduje v pohraničí v
kostýmech nacionálně-socialistického světového názoru v naprostém přesvědčení,
že se jí nemůže nic stát. Henleinovské ordnerské oddíly pochodují mlčky městy a
vesnicemi. Ordneři – hoši mezi 16 až 21 lety – středoškoláci, cvičí z pátku na
sobotu nebo ze soboty na neděli pochodování, rozčlenění ve vojenské útvary,
rázují v četách do okolí. Ostatní mají „turnéři“ – vůdci čet – pasy a
přejíždějí hranice, zúčastňují se pravidelného cvičení v Německu. Tato cvičení
mají zvláštní ráz a jmenují se „přibližovací cvičení“. Když se byli
v Německu naučili „přibližovat se“, odjíždějí zpět do Československa, učit
zdejší německou mládež, kterak vítat ty, kteří se přibližují. Každá silnice má
na hranicích pohraniční závory
a u těchto závor se denně koná jakési symbolické divadlo: na německé straně
pochodují uniformované čety až těsně k závorám, na naší straně stojí
henleinovci se vztyčenou paží po celou dobu tohoto výstupu, zdravíce s němou
divadelností své „bratry
z mateřské zem씓 (Milena Jesenská,
Sudety 1938: jakési symbolické divadlo, reportáž z časopisu PŘÍTOMNOST čís. 36
– září 1938.)
Klademe si otázku, kde bere Posselt drzost, dělat z německého
obyvatelstva tehdejšího Československa mučedníky.
3.
„Slovo domov pochází od domu, kde jsme doma. A právě
lidé, kteří ve své osobní historii a v historii své rodiny museli zažít,
že ztratili domov, kteří byli násilným způsobem ze svého domova vyhnáni, mají
obzvláště niterný vztah k domovu.“
Podle mezinárodních dohod se domov těch, kteří
byli úředně odsunuti, nenachází na českém území. Klademe si proto otázku, proč
Bernd Posselt vidí svůj domov Čechách, a upozorňujeme, že „domov“ není, na
rozdíl od genderu, otázkou osobního pocitu. Pokud je dnes jednoduché označit se
za černou lesbu, jste-li bílý heterosexuální muž, stále ještě není možné
tvrdit, že domov – v právním slova smyslu – máte v Jablonci nad
Nisou, jste-li rodáci z německého Pforzheimu, jako třeba Bernd Posselt.
4.
„Vyhánění začalo v roce 1945, ale větší část naší
etnické skupiny byla vyhnána až roku 1946, kdy už jinde začínala obnova.
V době, kdy už bylo rok po válce. Moje rodina byla vyhnána
v listopadu 1946 z Jablonce nad Nisou. Tedy více než rok po konci
války.“
K transferu Němců
z našeho pohraničí došlo na základě ministerských
výnosů, Postupimské
dohody i Směrnice k provádění soustavného odsunu (transferu) Němců z území
ČSR vydanou Ministerstvem vnitra. Nejednalo se tedy o „vyhánění“, jak říká
Posselt, nýbrž o transfer na základě mezinárodního práva, který byl prováděn
organizovaně, a to nejen v Československu, ale také v Polsku
a Maďarsku, a to i pod dohledem Spojených států amerických. Prezident
Edvard Beneš ve svých pamětech vydaných v roce 1948 popisoval vyjednávání
následovně:
„Otázku odsunu našich
menšin jsem podrobně pro jednával po jednání s vládou britskou také s Moskvou
prostřednictvím velvyslance Bogomolova z jara roku 1943 před svou cestou do
Washingtonu, když jsem do hodoval tehdy i znění naší budoucí smlouvy spojenecké
se Sovětským svazem. Moskva mi zásadní svůj souhlas vyslovila prohlášením
velvyslance Bogomolova, odevzdaným 5. června 1943 dr. Ripkovi, který mi je pak
hned na žádost Bogomolova telegrafoval do Washingtonu (6. června) a já jsem
potom ihned o něm jednal s Rooseveltem. Maje totiž takto stanoviska Londýna i
Moskvy, předložil jsem otázku hned za svého pobytu ve Washingtoně presidentu
Rooseveltovi, kterými tehdy svůj osobní souhlas také okamžitě dal, dodávaje, že
to, co vyvolalo takovou katastrofu, jakou způsobil světu Mnichov, musí býti
odstraněno definitivně a jednou provždy. Celá otázka našich Němců byla pak
prakticky vyřízena na konferenci Sovětského svazu, Spojených států a Velké Británie
v Postupimi v červenci roku 1945, kde byl odsun Němců z našich zemí mezinárodně
usnesen a pak
v letech 1945 až 1946 definitivně námi za vedení a pod plnou
a stálou kontrolou států.“ (BENEŠ, Edvard. Paměti: Od Mnichova
k nové válce a k novému vítězství. Praha: Orbis, 1948. s. 330-331.)
Klademe si otázku: kde bere Posselt drzost hovořit o zákonném transferu Němců z Československa jako o „vyhánění“? A klademe si otázku, jak je možné, že v průběhu uplynulých třiceti let slovo „vyhánění“ přejalo mnoho českých akademiků, žurnalistů a politiků.
5.
„To nebyla žádná spontánní msta, to byla chladnokrevně
plánovaná etnická čistka.“
Pojem „etnická čistka“ vznikl podle Organizace spojených
národů
až v 90. letech v souvislosti s válkou na Balkáně. Letošní
adventní vyjádření Bernda Posselta koresponduje se slovy prezidentského
kandidáta z roku 2013 Karla Schwarzenberga, českého ministra
zahraničních věcí ČR: „Já jsem vždy říkal a na tom trvám, že to, co jsme
v roce 1945 spáchali, by dnes bylo odsouzeno jako hrubé porušení
lidských práv. Asi by se tehdejší vláda včetně prezidenta (Edvarda) Beneše
ocitla v Haagu.“ Připomeňme, že prezident Miloš
Zeman tehdy kontroval slovy: „Do této chvíle, respektive do včerejška,
bych naprosto respektoval, že budete prezidentem České republiky (…) Ale
ten, kdo označí (…) jednoho
z prezidentů Československa za válečného zločince, mluví jako sudeťák, a
ne jako prezident.“
Klademe si otázku: Lobbuje tak Posselt za přípravu
budoucího mezinárodního práva, které má umožnit, prostřednictvím zavádění
nových pojmů vymáhání neoprávněných majetkových a územních požadavků odsunutých
Němců?
6.
„A
když se zastáváme domova, pak se nezastáváme jenom domova pro nás, ale
zastáváme se toho, aby všichni lidé směli žít ve svém domově, ať už tento domov
chtějí mít kdekoli, to je jejich rozhodnutím, a nikdo je nesmí vyhnat. A
v době, kdy je vyhánění i nadále součástí politiky, kdy je omlouváno,
bagatelizováno nebo přikrášlováno, je významné poukázat znovu na základní
myšlenku práva na domov, jehož porušení jsme zažili a jehož porušení i dnes
milionkrát zažívají lidé po celém světě.“
Právo na domov mezinárodní
právo nezná. Hovoří se o něm v právu německém. „Základního zákona
SRN se nelze dovolávat na podporu požadavku práva na vlast jako institutu
mezinárodního práva. Je příznačné, že americká, britská i francouzská
literatura
o právu na vlast nepojednává.“
Neměli bychom zapomínat, jak v souvislosti
se svými požadavky vnímají sudetští Němci evropskou integraci. Článek
z dubna 1996 hovoří jasně: „Ve Stanovisku k sudetoněmecké otázce
označili představitelé Sudetoněmeckého landsmanšaftu za politický cíl
“právo na vlast a sebeurčení národů v rámci evropské integrace,
a to nezávisle na sporné Mnichovské dohodě z r. 1938″. Výslovně bylo
zmíněno právo “návratu do vlasti”. Právo na domov podpořily
v SRN i politické strany: SPD (22. 1. 1961), CSU (3. 6. 1961), FDP (15. 10.
1964), CDU (16. 11. 1994).“
Klademe si otázku: kde bere Posselt drzost
klást rovnítko mezi legálně a legitimně odsunuté Němce, kteří masivně
schvalovali nacistickou Henleinovu politiku, a uprchlíky z oblastí válečných
konfliktů?
7.
„A pro mě je jednou z nejkrásnějších knih – a mohu
vám jen doporučit si ji o Vánocích možná znovu přečíst – Útěk do Egypta část
z království českého od našeho velkého krajana Ottfrieda Preusslera, který
je mým ještě bližším krajanem, ba dokonce velmi vzdáleným příbuzným.“
Posseltův vzdálený příbuzný a velký krajan
Ottfried Preussler není jen autorem Útěku do Egypta a Čarodějova učně. Byl také
propagátorem Hitlerovy
mládeže
(Hitlerjugend) v nacistické propagandistické knize pro mládež „Erntelager
Geyer“.
Zde si otázku, proč svého příbuzného, propagátora
Hitlerjugend, Bernd Posselt propaguje, neklademe.
8.
„Když se mě ptají, kde pro mne leží domov, pak řeknu že
na prvním místě v Sudetoněmeckém dni.“
Nabízí se ironické povzdechnutí, zda Posseltův domov
levituje v čase a zhmotňuje se jen jediný den v roce. To by však bylo
tuze laciné.
Pak je zde ale vysvětlení pro nás
nebezpečnější. A sice, že se Posselt
cítí na prvním doma v přítomnosti českých politiků, kteří jej jezdí v tento
den do Německa pozdravit:
· Daniel Hermann se Sudetoněmeckých dnů
zúčastnil v roce 2016 jako vůbec první člen české vlády, k Posseltovi
a dalším členům Sudetoněmeckého landsmanšaftu se obrátil se slovy „Milí krajané“.
· O rok později vystoupil
na Sudetoněmeckých dnech také tehdejší vicepremiér, lidovecký předseda Pavel
Bělobrádek.
· Současná druhá
politická náměstkyně ministra zahraničních věcí, do jejíž gesce spadá „podpora
krajanů“, exministryně Michaela Marksová Tominová se účastnila
Sudetoněmeckých dnů již v roce 2012.
A opět: neměli bychom zapomínat, jak
v souvislosti se svými požadavky vnímají sudetští Němci evropskou
integraci (viz bod 6).
Klademe si otázku, proč vládami České
republiky nebyla zatím uvedena v život česká
výjimka z Listiny základních práv
a svobod EU v rámci Lisabonské smlouvy. Česká výjimka měla ochránit
územní a majetkové poválečné uspořádání České republiky před zneužitím práva
coby nástroje politiky. O její současné uspání se zasloužili především politici
ČSSD, ministr Jiří Dientsbier
a předseda vlády Bohuslav Sobotka. Uvidíme, zda se některá z budoucích vlád
chopí šance a na unijní úrovni falešné naděje krajan Posselta s konečnou platností
pohřbí.
9. „Absolutním zábleskem naděje z posledních týdnů bylo otevření Sudetoněmeckého muzea v mnichovské Hochstrasse.“
O muzeu informuje web
Ministerstva zahraničních věcí ČR. Za přítomnosti naší konzulky Kristiny
Larischové bylo otevřeno v říjnu tohoto roku. Česká konzulka si spolu s Posseltem
muzeum prohlédla. Je tematicky věnováno pěti okruhům: „vlast a víra“, „hospodářství a kultura“,
„nacionalismus a národní stát“, „ztráta a vyhnání“ a „poválečná doba a nový
začátek“.“
Klademe si otázku: jak
je možné, že v muzeu, na jehož přípravě se jako členové vědecké rady
podíleli dle jedné z členek, bývalé ředitelky Památníku Lidice Martiny
Lehmannové (do funkce jmenované právě tehdejším ministrem Hermannem), zástupci Židovského
muzea, Historického ústavu Akademie věd ČR, Katedry historie Karlovy univerzity
a Českého výboru ICOM, existuje prohlídkový okruh s názvem „ztráta a
vyhnání“. Pojem „vyhnání“ odporuje jak historické realitě, tak
mezinárodnímu právu a legitimitě, jak jsme prokázali výše.
10.
„Svět by byl bez nás jako etnické skupiny nekonečně
chudší – mnohým by se jistě líbilo, kdybychom zmizeli – ale mnozí už dávno
vědí, že by svět bez nás byl chudší a že by tato pestrá Evropa bez nás také
byla mnohem chudší, a proto je důležité, abychom pečovali o naše kořeny, ale
také s optimismem a otevřeností směřovali k lepší budoucnosti.“
Nevíme, zda by byl svět bez (neexistující) sudetoněmecké
etnické skupiny skutečně „nekonečně chudší“. Je však evidentní, že by byl
chudší kupříkladu o válečného zločince, předsedu sudetoněmecké nacistické
strany SdP, Gruppenführera SS Konrada Henleina. Připomeňme si jen několik vět
týkajících se Československa z henleinovského „Základního
plánování, O. A.“ (Grundplanung, O. A.) z konce 30. let, které
cituje např. Kongres Spojených států Amerických (Congressional Record: Proceedinga
and Debates of the Congress, U.S. Government Printing Office, 1959, Sv.
105, díl 15, str. 19798):
·
Pro wehrmacht Německé říše je německé národní území
Československa v l a s t n í zemí, nepřátelskou
zemí je české národní území. Podle toho je třeba rozvinout operativní opatření
a bojové akce. V duchu národnostního rázu konfliktu bude třeba vést bojové
akce na českém národním území už od prvního okamžiku s největší ostrostí
ve smyslu totální války.
·
Budeme se snažit, aby česká průmyslová střediska zakrněla. (…)
Mohou být vyvlastněny, jestliže se majitelé exponovali v boji proti
němectví (např. Baťa Zlín).
·
Je třeba podporovat na nejširší základně cesty českých dětí
do říše na zotavenou, a to s pobytem co nejdelším. Totéž platí pro
mladistvé, pokud jde o pobyt v táborech a o odborný výcvik.
·
Máme zájem na tom, zachovat už jednou rozložený stav
českého národa a udržovat ve prospěch němectví v labilním stavu hranice mezi
němčinou a češtinou. Tak dosáhneme toho, že se široké vrstvy českého
obyvatelstva přihlásí k německé národnosti. (…) Kdo jednou nalezl během
pronikavých otřesů svou cestu z češství k nám, ten má pocítit, že si
ho ceníme jako občana Německa a také jako soukmenovce.
Poznámka
autorek:
Jako
občanky České republiky a jako členky spolku Lidice Memory se domníváme, že
Bernd Posselt nepřispívá ke skutečnému smíření mezi těmi Čechy a Němci
kterým je nacismus a s ním spojená rozpínavost a mocenské i majetkové choutky, bytostně cizí, ale že slouží zájmům zcela jiným.
Jana Bobošíková
a Hana Lipovská, 28. 12. 2020
Adventní
projev Bernda Posselta
Přeložil
Jan Schwippel
Bernd
Posselt, mluvčí sudetoněmecké etnické skupiny (titulek)
Milí
krajané s kořeny v českých zemích, milí sudetoněmečtí krajané, milí
čeští krajané, moji přátelé sudetoněmecké etnické
skupiny[1] a českých zemí, přistupujeme k Adventu letos
velmi zvláštním způsobem, ale Advent je, což jsme po nějakou dobu snad zapomínali
a co dnes znovu silněji vnímáme a cítíme, vlastně obdobím klidu nebo měl by být
obdobím klidu, kdy se člověk trochu zamyslí. Advent je prostě přípravou na
Vánoce a Vánoce nekončí čtyřiadvacátého, nýbrž Vánoce teprve čtyřiadvacátého vlastně
začínají.
Také
jsem vždy kladl důraz na to – a jsem někým, kdo rád slaví – ve Štrasburgu,
v Evropském parlamentu pořádám oslavu o Vánocích pro mé přátele, ale
vědomě to nenazývám vánoční oslavou, ale oslavou Adventu. Vánoce začínají
čtyřiadvacátého a Advent má za úkol nás na Vánoce připravit. A to je krásně
symbolizováno v adventním věnci, protože s každou svíčkou, kterou
zapálíme, se Vánocům dostáváme o krok blíž. A Vánoce jsou spolu
s Velikonocemi a letnicemi jedním ze tří nejvýznamnějších křesťanských
svátků.
Milí
krajané, ani samotné Vánoce nejsou ještě koncem vývoje. O Vánocích k nám
přišel Bůh na Zemi v podobě malého dítěte. A to je něco tak silného, že
bychom na to neměli zapomínat, vytěsňovat to, ani z toho dělat kýč. Právě my, kteří jsme zvláště trpěli nenávistí, vyhnáním a
rozdělením nebo jejichž dějinami bohužel prošel nacionalismus, právě my víme
nejlépe, jak neskutečně významnými jsou dialog, přátelství, láska
k bližnímu a společenství.[2]
A Vánoce jsou obdobím, kdy nám Bůh, který nás stvořil z lásky
k člověku, nabízí možnost rozhovoru a dialogu. Říká sestoupím dolů na Zem
v podobě mého syna, v podobě malého dítěte, které je vyzváním
k rozhovoru směřovaným celému lidstvu. A toto malé dítě nám má přinést
mír, má nám přinést společenství a má nám přinést spásu. A v tomto smyslu
potom Vánoce vedou i dále směrem k Velikonocům, které pak symbolizují
zmrtvýchvstání a spásu. A v církevním roce to pak pokračuje, jak víme, až
k letnicím. A právě my jako sudetští Němci máme k těmto třem vrcholným
církevním svátkům obzvláště niterný vztah. Vánoce mají něco do činění
s domovem. Slovo domov pochází od domu, kde
jsme doma. A právě lidé, kteří ve své osobní historii a v historii své
rodiny museli zažít, že ztratili domov, kteří byli násilným způsobem ze svého
domova vyhnáni, mají obzvláště niterný vztah k domovu.[3] Právě období Adventu a Vánoc je obdobím, kdy
se shromažďujeme ve vlastním domově kolem adventního věnce, kolem světla, kolem
vánočního stromečku, kolem světla, které Bůh přinesl do potemnělého světa.
A
právě v této obtížně době jsme znovu upozorňováni na toto skutečné jádro
Vánoc. Ale jak řečeno, pak to pokračuje Velikonocemi a letnicemi. A milí
krajané, právě letnice – a já se už teď těším na Velikonoce a letnice – jsou
pro nás sudetské Němce jako etnickou skupinu oslavou toho, kdy Bůh k lidem
promluvil v podobě Ducha svatého a Duch svatý je přece tím, který lidi
různých národů spojuje, a proto vždy právě o letnicích pořádáme nás
Sudetoněmecký den. Letos tomu bylo poprvé od roku 1950, kdy se žádný
Sudetoněmecký den nekonal. Jen si to představte: letos je tomu právě 75 let,
kdy začalo vyhánění velké části naší etnické skupiny z jejího domova.
Vyhánění začalo v roce 1945, ale větší část naší etnické
skupiny byla vyhnána až roku 1946, kdy už jinde začínala obnova. V době,
kdy už bylo rok po válce. Moje rodina byla vyhnána v listopadu 1946
z Jablonce nad Nisou. Tedy více než rok po konci války.[4] To nebyla žádná spontánní msta,
to byla chladnokrevně plánovaná etnická čistka.[5] A těchto 75 let od vyhnání, tedy příští rok
tomu bude 75 let od hlavní vlny vyhnání, nám vyjasňují, že domov není nic
samozřejmého, ale naopak něco neobvykle hodnotného. Já jsem dlouhou dobu
spolupracoval s Ottou von Habsburgem a on říkal, že lidé hovoří o tom, co
nejvíce postrádají nebo nejvíc museli postrádat. Hladový mluví o jídle, žíznivý
o nápoji a ten, který jednou ztratil domov, nebo jehož rodina jednou násilným
způsobem ztratila domov, protože byla vyhnána, ten právě hovoří hodně o domově,
a to my obzvláště činíme. Ale to nečiníme jen s ohledem sami na sebe, ale
to činíme i společně s našimi českými sousedy, kteří také vždy měli
zvláště niterný vztah k domovu. Česká hymna přece začíná slovy „Kde domov
můj“, takže myšlenka na domov je právě v českých zemích a ve střední
Evropě, ale také zde v Bavorsku a celkově ve střední Evropě velmi
zakořeněná.
A když se zastáváme domova, pak se nezastáváme jenom domova pro nás,
ale zastáváme se toho, aby všichni lidé směli žít ve svém domově, ať už tento
domov chtějí mít kdekoli, to je jejich rozhodnutím, a nikdo je nesmí vyhnat. A
v době, kdy je vyhánění i nadále součástí politiky, kdy je omlouváno,
bagatelizováno nebo přikrášlováno, je významné poukázat znovu na základní
myšlenku práva na domov, jehož porušení jsme zažili a jehož porušení i dnes
milionkrát zažívají lidé po celém světě.[6]
Historie
Vánoc, historie Svaté rodiny to zvláště zpřítomňuje. A pro mě je jednou z nejkrásnějších knih – a mohu vám
jen doporučit si ji o Vánocích možná znovu přečíst – Útěk do Egypta část
z království českého od našeho velkého krajana Ottfrieda Preusslera, který
je mým ještě bližším krajanem, ba dokonce velmi vzdáleným příbuzným.[7] A Ottfried Preussler měl tu vynikající
myšlenku vánoční historii umístit do severočeských Jizerských hor a tím
zdůraznit, že toto hledání útočiště, hledání domova, útěk a ztráta domova, to
že se neodehrávalo jen v minulosti, ale že se to odehrává stále znovu a že
se to v našem konkrétním případě odehrálo v českých zemích.
Milí
krajané, jsem však přesvědčen, že bychom se neměli věnovat jen vážným úvahám,
ale že bychom si právě v této tak temné době měli Vánoce také pořádně
užít. V první řadě především jako vrcholný křesťanský svátek. Ale měli
bychom této příležitosti také využít k tomu, obnovit naše domovské tradice
a písně, chránit je a předávat dál. A k tomu samozřejmě patří také,
smím-li to tak říci, i nádherné kulinářské tradice českých zemí. Musím říct, že
moje babička, která byla z Kaden an der Eger, byla nedostižná svými
vanilkovými rohlíčky, moje štýrská matka byla také nedostižná svými vanilkovými
rohlíčky a když se nás jako dětí ptali, které jsou lepší, naučili jsme se
diplomacii, protože jsme věděli, že obojí jsou fantastické a ani jedny
z nich nechceme ztratit. Takže to, co na Vánocích dodává našemu životu křesťanský
smysl, to je to rozhodující, to, co bylo možná v posledních letech trochu
překryto, ale také hudba, vůně, zvuky i to patří k tomuto vánočnímu
svátku.
Ale
milí přátelé, když už jednou mám příležitost se na vás tímto způsobem
obrátit, protože se v současnosti vidíme trochu méně často než obvykle
během sudetoněmeckého roku s jeho desítkami akcí a Sudetoněmeckým dnem,
chtěl bych ještě vyjádřit pár základních myšlenek, které se týkají budoucnosti
a příštího roku. Jak jsem dříve řekl, roku 1950 se konal první Sudetoněmecký
den v Kemptenu a od roku 1950 jsme se každoročně o letnicích jako
sudetoněmecká etnická skupina setkávali. A letos tomu bylo poprvé od roku 1950,
kdy jsme se nemohli vidět. Právě 70 let od prvního Sudetoněmeckého dne a 75 let
od začátku vyhánění. A tu jsme mnozí z nás a také já teprve pocítili, jak
velmi toto setkání postrádáme, pociťuji to já jako později narozený mluvčí
etnické skupiny a tím více to jistě pociťuje generace, která to vše zažila. Když se mě ptají, kde pro mne leží domov, pak řeknu že na
prvním místě v Sudetoněmeckém dni.[8] Je to jedinečná domácká atmosféra a určitě
doufám, že příštího roku se budeme moci během Sudetoněmeckého dne znovu setkat a
že osobní setkání budou znovu intenzivnější. Příští rok doženeme mnoho
z toho, co jsme letos nemohli udělat.
Absolutním zábleskem naděje z posledních týdnů bylo otevření
Sudetoněmeckého muzea v mnichovské Hochstrasse.[9] Nacházím se právě teď v Sudetoněmeckém
domě, ve skvěle restaurovaném sále Adalberta Stiftera, přímo vedle je krásně
renovované foyer Otto von Habsburga, vedle sál Alfréda Kubina. Takže tři jména,
která upomínají na tři vynikající krajanské osobnosti, jednoho básníka, jednoho
vynikajícího státníka a syna císaře a pak právě jeden výtvarný umělec Alfréd
Kubin, což ukazuje obrovské bohatství naší vlasti a naší etnické skupiny a naší
tradice, na něž právě Sudetoněmecké muzeum navazuje. Musím říci, že jsem vždy
od tohoto muzea čekal velké věci a mohu vám říci jako ten, který již měl možnost
je vidět – bohužel je v současnosti kvůli pandemii uzavřené – moje
očekávání byla zdaleka překonána. Otevření se bohužel mohlo odehrát jen
v nejužším kruhu, ale bylo to velmi důstojné. Nejprve se odehrálo církevní
zasvěcení s krajanským biskupem Foterholzerem z Řezna, sudetoněmeckým
biskupem a diecézním biskupem z Řezna, s naším pastoračním kazatelem
v českých zemích monsignorem Olbrichem, s evangelickým regionálním
biskupem z Mnichova, který je nový, ale okamžitě si našel cestu ke
kontaktu s námi, který udržovali už jeho předchůdci, a co mě obzvláště
těší, s rabínem Langnasem, významným židovským náboženským učencem ze
zdejší mnichovské izraelitské komunity, který už roku 2011 proslovil židovskou
modlitbu za mrtvé nad rakví Otty von Habsburga, a tím ukázal, jak silně jsou
dějiny českých zemí a malé Evropy habsburské monarchie, jíž jsme byli součástí,
poznamenány židovským kulturním a náboženským dědictvím.
Tito
tři muzeum nábožensky zasvětili a potom proběhlo politické zasvěcení
s naším patronem ministerským předsedou Söderem, s naší předsedkyní
Landstagu Ilse Eigner, se státní ministryní kultury z úřadu kancléřky
Monikou Grütters a, jak řečeno, i moje maličkost směla přestřihnout pásku
jménem etnické skupiny. Ale byl jsem přesto velmi smutný, protože kvůli koroně
jsme mohli slavnost otevření zažít jenom s dvěma tucty lidí, pár lidí jsme
mohli provést, já jsem prováděl českou generální konzulku Kristinu Larischovou
spolu s naší patronkou a sociální ministryní Trautner, ale po velmi málo
prohlídkách a setkáních bylo muzeum znovu uzavřeno.
Musím
však říci, že moje očekávání od tohoto muzea byla zdaleka splněna. Proto chci
také vřele poděkovat Sudetoněmecké nadaci v čele s Ottfriedem
Kotzianem a Güntherem Reichertem a také celému našemu báječnému muzejnímu týmu,
který toto muzeum stvořil. A příští rok chceme nejenom dohnat Sudetoněmecký
den, který jsme letos nemohli realizovat, chceme realizovat rozdělování
kulturních cen, cen za letošní rok, příští rok se během Sudetoněmeckého dne
uskuteční nové, chceme dohnat většinu akcí, které jsme museli odložit, ale
především chceme uspořádat velkolepé slavnostní otevření Muzea, naši patroni,
tedy Svobodný stát Bavorsko, nám sdělili, že jakmile to s ohledem na
koronavirovou epidemii bude možné, chtějí muzeum zpřístupnit nejširší
sudetoněmecké veřejnosti a to bude spojeno s velkou oslavou tady
v Mnichově kolem Sudetoněmeckého domu a v Sudetoněmeckém domě. Takže
chystá se toho opravdu hodně. A uvědomili jsme si, jak hodnotné naše
společenství je, že mnohé z toho, co jsme považovali za samozřejmé,
samozřejmé není. Například jsme zjistili a dále zjišťujeme, že například tato
úžasná vymoženost od roku 1989, od doby, kdy padla železná opona a později díky
Schengenu, že můžeme bez toho, aniž bychom vůbec zaznamenali hranici, jezdit do
česko-moravsko-slezského domova a tam se setkávat s lidmi, ať už jejich
mateřským jazykem je čeština nebo němčina, užívat si nádherné krajiny a obrázků
měst našeho domova, účastnit se bohoslužeb a náboženských poutí, že mnohé
z toho právě vůbec není samozřejmé a to člověk pochopí právě ve chvíli,
kdy to postrádá. A milí krajané, já jsem měl to velké štěstí, že jsem se v Heindorfu
v Jizerských horách, v rodném městě mé užší rodiny, 2. července mohl
zúčastnit sice ne oficiální náboženské pouti, která byla odložena, ale přece
jenom na soukromé náboženské pouti s mnoha krajany, a přece jen i docela
často jsem byl na cestách v naší domovině, kde má kořeny naše etnická
skupina. Ale mnozí to nemohli, mnohé se neuskutečnilo, mnoho akcí bylo odloženo
a konalo se se zpožděním na podzim, brněnský pochod života a míru 75 let po
brněnském pochodu smrti, který zvláštním způsobem vyjádřil protest mnoha Čechů,
zejména i mladých Čechů proti vyhnání a zvýraznil, že spějeme k lepší
budoucnosti.
Ale
jak řečeno, mnoho toho v příštím roce doženeme a bude se také konat mnoho
nového. A věřím, že příští rok si budeme moci mnohem uvědoměleji užívat a
slavit, protože jsme přišli na to, že mnoho z toho, co jsme považovali za
samozřejmé, a kvůli čemu jsme možná i trochu reptali, protože my sudetští Němci
jsme možná i tak trochu reptalové. Ale milí krajané, teď jsme doreptali. Měli
bychom se společně těšit na ten příští rok a já každopádně se těším
z celého srdce. Zůstaňte zdrávi, chraňte naše společenství, zachovejte
svou věrnost naší etnické skupině. Přeji vám to nejštědřejší boží požehnání
k Vánocům a do nového roku. Doufám, že pandemie bude vbrzku natolik
překonaná – dnes také spolková kancléřka znovu prohlásila, že už vidí světlo na
konci tunelu – bude vakcína, sice nezmizí to vše ze dne na den, ale máme už
perspektivu, a to nám dodává síly, musíme vydržet, musíme držet spolu až do
nového roku a pak již se budu těšit, že vás znovu uvidím – zdravé, šťastné a
spolu jako společenství. Svět by byl bez nás jako
etnické skupiny nekonečně chudší – mnohým by se jistě líbilo, kdybychom zmizeli
– ale mnozí už dávno vědí, že by svět bez nás byl chudší a že by tato pestrá
Evropa bez nás také byla mnohem chudší, a proto je důležité, abychom pečovali o
naše kořeny, ale také s optimismem a otevřeností směřovali k lepší
budoucnosti,[10] to
nechť nám daruje Bůh. A v tomto smyslu vám přeji milostiplné Vánoce a
šťastný nový rok.